Hitta svaren här

Vanliga frågor

Här hittar du de vanligaste frågorna vi möts av.

  • Är EDI säkert?

    Ja, EDI är säkert om det implementeras korrekt. Det inkluderar vanligtvis säkerhetsåtgärder som kryptering, säkra kommunikationsprotokoll, och autentisering för att skydda känsliga affärsdokument. Genom att lägga ut driften av en EDI-lösning så behöver inte användaren hantera förvaltningen.

  • Behöver jag arbeta i ännu ett IT-system när jag har EDI?

    Allt hänger primärt på hur automatiserat ni vill arbeta. Viaduct tillhandahåller ett lättanvänt webbgränssnitt vilket är till stor nytt om ni saknar eller har ett affärssystem som inte klarar av de olika affärsdokumenten. Fördelen med en integration med ERP är att EDI-filerna då hamnar automatiskt i ert affärssystem med minimal handpåläggning och administrativ börda.

  • Hur implementerar man EDI i ett företag?

    Implementeringen av en EDI-lösning som är integrerad med ett affärssystem involverar flera steg:

    • Definiera affärsprocesser: Anpassa era affärsprocesser för att integreras med EDI-flödet.
    • ERP-integrationen: Genomför tester för att säkerställa att systemen fungerar korrekt.
    • Anslutning av handelsparter: Viaduct kopplar era önskade kunder och leverantörer till lösningen och säkerställer att format och översättningar är korrekta.
    • Starta produktionen: Börja utbyta EDI-dokument med era handelspartners.

    Viaduct hjälper er med samtliga av stegen ovan så att ni inte behöver vara experter på EDI. Kontakta oss för en snabb översyn över just era förutsättningar.

  • Hur lång tid tar det att komma igång?

    Att komma igång med EDI kan variera beroende på omfattning och både interna och externa krav och behov. Om ni har många handelsparter (kunder eller leverantörer) som ska kontaktas och sättas upp för kommunikation så kräver det generellt mer tid för att få alla på plats. Väljer ni att ha en integrerad lösning så behöver ett antal uppgifter utföras av Viaduct och er ERP-leverantör. I många fall finns redan förkunskap hos Viaduct om era handelsparter vilket vanligtvis påskyndar införandet.

  • Jag har redan ett bra affärssystem. Är det här något för mig?

    Absolut! Med ett ERP-system hanterar du företagets interna processer, men när det gäller att automatisera flödet av order, fakturor och leveransaviseringar med kunder och leverantörer är EDI ovärderligt.
    EDI (Electronic Data Interchange) kompletterar ERP genom att skicka och ta emot affärsdokument automatiskt – utan manuell inmatning. Resultatet? Minskad administration, färre fel och snabbare processer.
    Tillsammans skapar ERP och EDI en sömlös kedja från intern planering till extern kommunikation – vilket sparar tid, sänker kostnader och stärker affärsrelationer.

  • Min kund vill utbyta elektroniska order, ordersvar samt skickar e-faktura

    Då är EDI något ni bör undersöka närmre. Konceptet hjälper företag att digitalisera alla typer av affärsflöden och minimerar behovet av e-post, PDF:er och utskrifter. Kontakta oss för att ta reda på om vi kan stötta er i just era behov.

  • Vad är EDI?

    EDI står för Electronic Data Interchange som är ett koncept som möjliggör automatiserad överföring av affärsdokument mellan företag i ett överenskommet digitalt format. Detta kan inkludera fakturor, order, leveransplaner, beställningar, aviseringar, fraktsedlar, priskataloger eller andra typer av affärsdokument.

    EDI-system översätter ett företags affärsdokument till ett standardiserat tekniskt format innan dokumenten skickas elektroniskt till mottagaren. När mottagaren tar emot dokumenten så kan informationen hanteras i andra system och i rätt format genom den översättning som görs inom EDI.

    Kort sagt så gör detta det möjligt för företag att utbyta information direkt mellan sina affärssystem utan manuell inblandning.

  • Vad är ett VAN?

    Ett VAN (Value-Added Network) är en tjänst som fungerar som en mellanhand för att underlätta utbytet av EDI-dokument mellan företag. VAN-leverantörer erbjuder säker kommunikation, lagring och vidarebefordran av EDI-meddelanden.

  • Vad är skillnaden mellan EDI och API?

    EDI är ett koncept med både äldre och nyare tekniker som används för att överföra strukturerade dokument mellan företag. API (Application Programming Interface) är en modernare metod för att integrera applikationer och utbyta data i realtid. EDI är oftast batchbaserat, medan API tillåter mer dynamisk och realtidskommunikation.

    Värt att komma ihåg är att både EDI och API kräver en form av mappning för att olika system ska förstå och tolka innehållet i informationen som utbyts.

    Med EDI-utbyte kan även API användas vid exempelvis kommunikation och integration mellan EDI-leverantör och affärssystem.

  • Vad är skillnaden mellan er och andra?

    Viaduct är den trygga och pålitliga partnern för all typ av digital affärskommunikation där ni får det lilla extra i form av personligt bemötande och service. Sedan 90-talet har vi jobbat med att hjälpa organisationer att förbättra och förenkla arbetet med sina kunder och leverantörer, samt automatisera och få ordning och reda på de interna processerna samt externa krav.

    Med den erfarenhet vi samlat på oss under åren så har vi löpande utvecklat både egna verktyg, system och processer för att ge våra kunder möjlighet att uppnå optimala resultat vid införande och användande av elektronisk kommunikation samt kringliggande delar såsom systemutveckling, verksamhetsutveckling och projektledning.

  • Vad kostar det?

    Kostnaden för att implementera EDI kan variera beroende på företagets storlek, den valda lösningen (integrerad eller webEDI), antalet handelspartners (kunder och leverantörer), och antalet meddelandeflöden. Kontakta oss för att få en offert baserat på era konkreta behov och förutsättningar.

  • Vilka är fördelarna med att använda EDI?
    • Snabbare transaktioner: Minskar tiden för att skicka och ta emot affärsdokument såsom order, leveransplaner och fakturor.
    • Minskade kostnader: Minskar behovet av pappersarbete, manuella processer i exempelvis affärssystem samt eliminering av krav på att använda webbportaler från kunder.
    • Färre fel: Automatiserad dataöverföring minimerar risken för mänskliga fel.
    • Förbättrad relation med handelspartners: Skapar en mer effektiv och pålitlig kommunikation mellan företag samt.

     

  • Vilka standarder används för EDI?

    De vanligaste EDI-standarderna inkluderar:

    • EDIFACT: Används främst i Europa och internationellt.
    • ODETTE: Används inom bilindustrin, särskilt i Europa.
    • VDA: Används i den tyska bilindustrin.
    • ANSI X12: Vanligast i USA och Nordamerika.

     

    Vid sidan av dessa klassiska EDI-format så finns även goda möjligheter att utbyta affärsdokument enligt Peppol-standard där faktura är det som används mest frekvent. Men andra meddelandetyper som order, ordersvar, leveransavisering och priskatalog växer sig allt vanligare.

  • Vilka typer av dokument kan skickas via EDI?

    EDI kan hantera en mängd olika affärsdokument, inklusive men inte begränsat till:

    • Beställningar (order och ordersvar)
    • Leveransplaner (en typ av prognoser)
    • Leveransaviseringar (när godset skickas)
    • Fraktsedlar och godsmärkning
    • Priskataloger (bl.a. produkter och priser)
    • Fakturor (ta eller få betalt)